Menu
Who we are
Keynote
Boost your motivation
Find your happiness
Missing link of AI
Boost je sales
Effectief omgaan met klagers
Contact
en
Nederlands
English
Français
Klaagbarometer
Verkrijg inzicht in je klaaggedrag en ontvang tips
Voornaam
Name
Email address
Geslacht
Maak uw keuze
Man
Vrouw
Overige
Leeftijd
Maak uw keuze
<30 jaar
31-40 jaar
41-50 jaar
51-60 jaar
>60 jaar
Land
Maak uw keuze
België
Nederland
Andere
Beschouw je jezelf als een positief ingesteld persoon?
Ja, absoluut
Ja, over 't algemeen wel
Ik probeer het
Ik kan een duwtje in de rug gebruiken
Hoe vaak klaag jij?
1x /week
1x /dag
10x /dag
30x /dag
50x /dag
>50x /dag
Waar klaag je meestal over?
Ik klaag het meest over onpersoonlijke futiliteiten (zoals het weer of de file)
Ik klaag het meest over persoonlijke éénmalige feiten (zoals regen op een tuinfeest, geen parkeerplaats vinden)
Ik klaag het meest over hetzelfde onderwerp (zoals een probleem op het werk (bv geen erkenning van je leidinggevende) of thuis (bv Je krijgt geen steun van je partner.)
Als je klaagt op je werk, waar klaag je dan over? - meerdere antwoorden mogelijk
Over collega's
Over leidinggevenden
Over taken: Overmatige werkdruk, onduidelijke verwachtingen, stressvolle werkomstandigheden, etc.
Over werkuren: Te lange werkdagen, onregelmatige uren, gebrek aan flexibiliteit, etc.
Over de structuur van de organisatie: werken in silo's
Ongunstige regels en procedures, gebrek aan transparantie, discriminatie, etc.
Over arbeidsvoorwaarden
Over werkomgeving: Onveilige werkomstandigheden, slechte werkomgeving, etc.
Over bedrijfscultuur: Gebrek aan diversiteit en inclusie, toxiciteit in de werkomgeving, gebrek aan waardering voor medewerkers, gebrek aan ondersteuning etc.
Over communicatie: Slechte interne communicatie, gebrek aan feedback, etc.
Ik klaag niet op het werk.
Als je herhaaldelijk klaagt over hetzelfde onderwerp waardoor het weegt op je welzijn, onderneem je dan actie?
Ja
Nee
Ruimte geven aan negatieve emoties (zoals verdriet) zien wij niet als klagen. Ben je het daar mee eens?
Ja
Nee
Wat is je intentie als je klaagt?
Feedback-gericht
: 'Dit kan beter.'
Frustratie
: 'Het lukt nooit!'
Chronisch klagen
: 'Het is altijd hetzelfde hier.'
Tegen wie klaag jij?
Bijna altijd dezelfde mensen
Aan iedereen die het wil horen
Ik klaag vooral tegen mezelf
Hoe zou je willen dat mensen reageren? - meerdere antwoorden mogelijk
Dat ze luisteren
Dat ik kan zien dat ze meeleven
Dat ze mijn klacht herformuleren, zodat het ook voor mezelf duidelijker wordt
Dat ze vragen stellen
Dat ze me aanzetten tot actie
Dat ze me helpen om iets te doen
Vind je dat de mensen tegen wie je klaagt goed reageren?
Nee, dat kan beter
Ja, het lucht op
Vind je dat er op je werk veel geklaagd wordt?
Ja. Er wordt veel geklaagd.
Matig. Er wordt wel geklaagd, maar het valt eigenlijk nog wel mee.
Nee. Ik werk in een constructieve omgeving.
Worden de klachten op het werk doeltreffend aangepakt?
Ja. Er wordt rekening gehouden met de klachten en ze worden goed opgevolgd.
Matig. Het kan beter.
Nee. Er wordt eigenlijk niets mee gedaan.
Om klachten op de werkvloer effectief aan te pakken, werd het RISE-model ontwikkeld: een praktische, stapsgewijze methode om klachten te herkennen, te onderzoeken, op te lossen en positieve gedragsverandering aan te moedigen. Deze vraag polst naar jouw eerste indruk van het RISE-model.
De eerste stap van RISE model is Recognise (Herkennen), met als doel de collega te laten voelen dat de klacht wordt gehoord. Door bijvoorbeeld te zeggen: 'Ik merk dat je ergens mee zit. Wil je daarover praten?' Wat vind je hiervan:
Ik denk dat deze zin mij kan helpen.
Deze zin voelt in eerste instantie onwennig.
De tweede stap van het RISE Model is Investigate (Onderzoeken), met als doel de oorzaak en dieperliggende gevoelens achter de klacht te begrijpen. Door bijvoorbeeld te zeggen: 'Kun je wat meer vertellen over wat je dwarszit?'
Ik denk dat deze zin mij kan helpen.
Deze zin voelt in eerste instantie onwennig.
De derde stap van het RISE model is Solve (Oplossen), met als doel om samen te werken aan een haalbare oplossing. Door bijvoorbeeld te zeggen: 'Wat denk je dat we kunnen doen om dit te verbeteren?' Wat vind je hiervan:
Ik denk dat deze zin mij kan helpen.
Deze zin voelt in eerste instantie onwennig.
De vierde stap van het RISE model is Encourage (Aanmoedigen), met als doel de inspanning te erkennen en te motiveren voor de toekomst. Door bijvoorbeeld te zeggen 'Ik waardeer hoe je dit hebt aangekaart en meedenkt over oplossingen.' Wat vind je hiervan:
Ik denk dat deze zin mij kan helpen.
Deze zin voelt in eerste instantie onwennig.
Het RISE model vraagt moed en oefening om het toe te passen, maar kan in vele gevallen leiden tot positieve resultaten.
Ja, daar sta ik voor open.
Ik weet niet of het zou werken in het bedrijf waar ik werk.
Wil je hier iets aan toevoegen?
Heb je veel klagers in je directe omgeving? - meerdere antwoorden mogelijk
Ja, op het werk
Ja, in familieverband
Ja, in de vriendenkring
Nee, ik heb geluk
Nee, ik vermijd klagers zoveel ik kan
Voel je je beter na het klagen?
Ja, ik voel me beter
Nee, want ik blijf er maar aan denken
Als je veel klagers hebt op je werk, waar klagen ze dan over? - meerder antwoorden mogelijk
Persoonlijke klachten
Over collega's
Over leidinggevenden
Over taken: onduidelijke verwachtingenstressvolle werkomstandigheden, etc.
Over werkuren: onregelmatige uren, gebrek aan flexibiliteit, etc.
Organisatorische klachten
Over de structuur van de organisatie: werken in silo's
Over beleid: Ongunstige regels en procedures, gebrek aan transparantie, etc.
Over arbeidsvoorwaarden
Over werkomgeving: Onveilige werkomstandigheden, gebrek aan faciliteiten, etc.
Cultuur gebonden klachten
Over bedrijfscultuur: Gebrek aan diversiteit en inclusie, toxiciteit in de werkomgeving, gebrek aan waardering voor medewerkers, gebrek aan ondersteuning etc.
Over communicatie: Slechte interne communicatie, gebrek aan feedback, etc.
Ik heb niet veel klagers op het werk.
Wat is de impact van het klagen op het werk? - meerder antwoorden mogelijk
De werksfeer wordt negatief beïnvloed.
Teamproductiviteit daalt.
Het weegt op het welzijn van de klagende medewerker
Het weegt op het welzijn van de collega's.
Het klagen heeft geen impact.
Heeft het klagen op het werk invloed op je motivatie?
Ja. Ik vind het moeilijk om gemotiveerd te blijven door het klagen.
Nee. Ik blijf even gemotiveerd.
Zou je liever omringd worden door meer positieve mensen?
Ja, dat zou fijn zijn.
Nee, het is goed zoals het is.
Nee, ik vind dat klagen moet kunnen, over alles.
Heb je begrip voor het klagen?
Ja, altijd.
Ja, voor ernstige dingen.
Ja, zolang de persoon er niet blijft over klagen.
Ja, zolang ik merk dat de persoon actie neemt om de situatie te verbeteren.
Nee, mensen klagen te vaak.
Nee, als het over futiliteiten gaat.
Nee, het verpest de sfeer.
Wat doe jij als er iemand tegen jou klaagt? (meerdere antwoorden mogelijk)
Ik luister
Ik leef mee
Ik herformuleer de klacht, zodat het duidelijker wordt
Ik stel vragen
Ik probeer aan te zetten tot actie
Ik vraag wat ik kan doen om te helpen
Ik maak een positieve opmerking om de sfeer te keren.
Ik maak een gepast mopje om de klacht te relativeren.
Ik stel grenzen aan het klagen
Ik laat blijken dat ik het niet eens ben met het geklaag.
Ik doe niets en ga zo snel mogelijk weg.
Zou je willen aanleren om het RISE model (Recognise, Investigate, Solve en Encourage) toe te passen.
Ja, dat lijkt me nuttig.
Nee, ik denk dat het niet past in het bedrijf waar ik werk.
Hoe voel je je als er tegen jou geklaagd wordt?
Goed, ik kan iemand helpen.
Matig, het weegt ook op mij.
Slecht, ik kan er niet goed tegen.
Hoe laat je het geklaag-gevoel los?
Door iets te doen dat ik leuk vind
Ik sta hier niet bewust bij stil
Het weegt niet op mij. Ik hoef niets te doen.
Denk je dat je je beter zou voelen als je minder zou klagen?
Ja, absoluut!
Ik denk niet dat het een groot effect zou hebben, zelfs al klaag ik best veel.
Ik denk niet dat het een groot effect zou hebben, omdat ik niet veel klaag.
Doe je nu al iets om minder te klagen?
Nee
Ja, ik sport.
Ja, ik ben veel in de natuur.
Ja, ik mediteer.
Ja, ik luister naar muziek.
Ja, ik houd een dankbaarheidsboekje bij.
Ja, ik pak de reden van het klagen aan en neem actie.
Andere:
Heb je in het verleden al eens meegedaan met de campagne '30 Dagen zonder klagen'?
Ja
Nee
Heeft meedoen met de campagne je geholpen om minder te klagen?
Ja
Nee
Heeft meedoen met de campagne je geholpen om positiever in het leven te staan?
Ja
Nee
Raad je andere mensen aan om mee te doen?
Ja
Nee
Waarom deed je niet mee?
Ik kende de campagne nog niet.
Ik geloof er niet.
Het is te moeilijk.
Ik heb er geen tijd voor.
Doe je dit jaar mee met de campagne '30 Dagen zonder klagen'
Ja
Nee
Voorkeuren
Ik wil de nieuwsbrief van 30 Dagen zonder klagen ontvangen
Ik wil meer informatie over de keynotes van Isabelle Gonnissen, zoals 'Boost je motiviate' of 'Effectief omgaan met klagende medewerkers: van frustratie naar constructieve dialoog'.
Verzenden